- DYSLEKSJA I DYSGRAFIA
- NADPOBUDLIWOŚĆ
- BRAK KONCENTRACJI I UWAGI
- NADWRAŻLIWOŚĆ NA DŹWIĘKI
- BŁĘDNA INTERPRETACJA PYTAŃ
- MYLENIE PODOBNIE BRZMIĄCYCH SŁÓW
- KONIECZNOŚĆ POWTARZANIA POLECEŃ
- TRUDNOŚCI Z CZYTANIEM I PISANIEM
- SŁABA KOORDYNACJA RUCHOWA I SŁABE UMIEJĘTNOŚCI SPORTOWE
- MYLENIE STRONY LEWEJ I PRAWEJ
- MĘCZLIWOŚĆ
- NADAKTYWNOŚĆ
- NADWRAŻLIWOŚĆ EMOCJONALNA
- I INNE NP: drażliwość, niemuzykalność, wycofywanie się, ubogie słownictwo, monotonny głos
MOŻLIWE EFEKTY STOSOWANIA TERAPII
- zwiększenie koncentracji
- szybsze i trwalsze zapamiętywanie
- skuteczniejsze uczenie się
- zmniejszenie popełnianych błędów w pisowni
- zwiększenie sprawności komunikowania się
- polepszenie radzenia sobie z emocjami i stresem
DYSLEKSJA I DYSGRAFIA
Dysleksja to zaburzenie uwagi słuchowej - integracji i analizy dźwięków. Zaburzenie uwagi słuchowej oraz blokada na poziomie ucha ma swoją bezpośrednią konsekwencje w procesie słuchania co z kolei przekłada się na problem uczenia się. Bardzo ważną rolę w procesie słuchania odgrywa tzw. lateralizacja słuchowa czyli ucho dominujące. Zbyt długi proces analizy usłyszanych treści oraz specjalizacja półkul mózgowych ma wpływ na tempo pracy dziecka. Półkula lewa bezpośrednio odbiera informacje i analizuje je, prawa zaś z jednej strony kontroluje czy praca ta została dobrze wykonana, a z drugiej wyzwala kreatywność. Jedna półkula operuje, druga zaś kontroluje, a obie cały czas odbierają informacje. Przy czym ucho prawe jest dominujące w procesie słuchania. Gdy lewe ucho staje się dominujące, cały system zostaje zaburzony. W takiej sytuacji informacja dociera z opóźnieniem, czas kontroli zostaje wydłużony i bardziej skomplikowany, czas reakcji może się wydłużyć o 100 a nawet 200 razy. U dzieci z dysleksją blokada analizy dźwięków na poziomie niektórych częstotliwości powoduje również kłopoty w odróżnianiu liter takich jak „k” i „g” lub „p” i „b”. Dziecko ma wówczas więcej trudności z tymi fonemami i czasami słyszy je zamiennie. Różnica pomiędzy niektórymi fonemami jest minimalna więc musi być szczególnie dobrze wyćwiczona jej analiza. Pisownia wymaga również od dziecka dużej sprawności motorycznej i opanowania mikro-ruchów.
Trening ucha ma na celu:
- usprawnienie uwagi słuchowej,
- skrócenie czasu analizy informacji,
- wyćwicznie ucha prawego, co w konsekwencji prowadzi do jego dominacji.
Dysleksja dotyczy nie tylko problemów z słuchaniem i czytaniem, wiąże się ona z zaburzeniem całego mechanizmu uczenia się , a zwłaszcza uczeniem się reguł ortografii. W takiej sytuacji dziecko stara się radzić sobie z problemami dodatkowym wysiłkiem i pracą, co z kolei prowadzi do przemęczenia i kłopotów z koncentracją. Wcześniej czy później dziecko poddaje się, gdyż ilość wkładanego wysiłku nie przynosi pożądanych rezultatów.Często u takiego dziecka pojawia się odczucie akustycznej kurtyny. Ma ono wrażenie jakby ktoś pomiędzy nim i nauczycielem zainstalował szybę akustyczną, która deformuje dźwięki. Dziecko i nauczyciel nie odbierają na tych samych falach a przyczyna jest prosta - nie słyszą tego samego!
źródło