TOMATIS - trening uwagi słuchowej
Podstawowym celem tej metody jest stymulacja funkcjonowania ucha, które odpowiada za dostarczanie do mózgu aż 80% wszystkich bodźców. Dzięki temu właśnie ucho pełni kluczową rolę w naszym życiu i funkcjonowaniu. Stymulując narząd słuchu następuje: poprawa koncentracji, zwiększenie efektywności uczenia, rozwinięcie zdolności językowych i komunikacyjnych, regulacja napięcia mięśniowego, zwiększenie kreatywności, poprawa zachowań społecznych, lepsze wykorzystywanie posiadanego potencjału.
POSZCZEGÓLNE ETAPY : I. DIAGNOZA I OCENA WSTĘPNA
"Przygoda" z TOMATISEM rozpoczyna się od diagnozy . Składa się na nią wywiad o dotychczasowym rozwoju, przebytych chorobach, dolegliwościach i test t uwagi lateralizacji słuchowej za pomocą audiometru. Pomaga on określić stopień uwagi słuchowej oraz ucho dominujące.
II. OMÓWIENIE WYNIKÓW I DALSZEGO PROCESU TRENINGU
Terapeuta szczegółowo omawia i analizuje wyniki . Są one podstawą do zasadności podjęcia treningu metodą Tomatisa lub nie.
III. OMÓWIENIE HARMONOGRAMU TERAPII
Jeśli pacjent ma wskazania do treningu zapoznawany jest z przebiegiem treningu ( terapii).Przedstawiany jest jemu plan działań, ustalany jest indywidualny program.
IV. TERAPIA
Terapia składa się z 2 nierozłącznych etapów, które dzieli 1-miesięczna przerwa:
I etap - 30 h (codziennie po 2h)
II etap – 15 h (codziennie po 2h)
Polega na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału muzycznego , który jest odtwarzany przez specjalistyczne urządzenie . Dźwięki docierają do pacjenta drogą powietrzna i kostną. Są one odpowiednio filtrowane. Program terapii jest indywidualnie dobierany na podstawie wstępnej diagnozy. Podczas treningu, który składa się z kilku faz, indywidualnie dobrany materiał dźwiękowy dociera do pacjenta drogą powietrzną i kostną. Podczas trwania sesji można rozmawiać, grać w gry planszowe i logiczne, bawić się lub spać. Cały trening składa się z kilku faz od bardzo intensywnego pobudzania dźwiękowego inicjującego terapię do aktywnego udziału pacjenta. Podczas sesji nie można czytać, pisać, jeść, oglądać telewizji ani pracować na komputerze.
V. KONTROLNE TESTY MIĘDZY ETAPAMI
Aby sprawdzić skuteczność prowadzonej terapii po zakończonym I etapie , przed przystąpieniem do II etapu i po II etapie są przeprowadzane testy kontrolne.